Ana içeriğe atla

Saf Seccadeler - Türk Sanatı

saf seccadeler, Türk Sanatı, tuvart

Giderek halı ve seccadelerdeki desenlerin şematize olması, yeni desenler yaratmama ve eskilerin kabaca taklit edilmesi, sentetik boyaların Türkiye'ye girmesi ve bunların halılarda da kullanılmasıyla Türk - Halı sanatında gerileme başlamıştır. Bozulan imparatorluk düzeni ve ekonomisinin doğal sonucu olarak kalitesinden çok şey kaybeden Türk halıları, günümüzde Anadolu'nun  çeşitli yerlerinde ve özellikle Hereke halı atelyelerinde eski görkemine kavuşmaya başlamıştır. 

En güzel örnekleri Türk - Halı sanatı içinde bulunan seccadeler, isim olarak Arapça "secde etmek" fiilinden türetilmiştir. Bu yaygıların bir ibadet gereci olarak kullanılması Hz. Muhammed zamanından sonra başlamıştır. Yazılı kaynak eserlere bakılırsa, İslamiyetin ilk çağlarında Müslümanlar, namaz kılmak için camilerin çıplak zeminini, avluyu, hatta temiz toprak üstünü dahi yeterli buluyordu. 

Hz. Muhammed'in namaz kılmak için özel bir yaygıya ihtiyaç duymaksızın kızgın toprak üstünde namaz kılarken zeminin yakıcılığından etek uçlarını ve elbisesinin uzun kollarını kullanarak korunması da İslamiyetin ilk yıllarında secdeye varmak için herhangi bir yaygının kullanılmadığına kanıt olarak gösterilir. 




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türk Sanatında Halı Kültürü Üzerine

  TÜRK SANATINDA HALILAR Türk sanatının en önemli unsurlarından olan "motifler", halı ve kilimlerimizde bol bol kullanılmıştır. Bordürlerde ve halının bazen tamamında kullanılan motiflerin yüzyıllar öncesine kadar uzanan yolculuğuna daha sonra "Halı ve Kilimlerin Konuşan Damgaları" adlı başlıkta inceleyeceğiz. Değerli Haluk Tarcan'ın yazmış olduğu kitapta bu damgaların anlamlarına genişçe yer vereceğiz. Şimdilik sadece Osmanlı son dönem halılarından küçük bir albüme yer verdik. Daha sonra halı ve kilimlerde Türklerin konuşan damgaları kategorimizde yeniden görüşmek dileğiyle; http://www.tuvart.com/osmanli-halilari

Spain Architecture

Truva's Horse